Donderdag 31 oktober, Inholland Rotterdam

TRENDCONGRES
toerisme en vrije tijd 2019

Programma

Mainstage

Ontvangst
09:00 uur

Ontvangst

We ontvangen je op de moderne locatie van Inholland Rotterdam op de Kop van Zuid aan de voet van de Erasmusbrug. Op de eerste verdieping kun je met koffie, thee en iets lekkers uitkijken over de Rijnhaven.

Welkom door de dagvoorzitter
09:30 uur

Welkom door de dagvoorzitter

Onze dagvoorzitter, Marieke van Meurs, is een echte toerismespecialist en lecturer Hospitality Management en Destination Marketing van Hogeschool Inholland.

Opening door Jet de Ranitz - voorzitter van het College van Bestuur Hogeschool Inholland
09:35 uur

Opening door Jet de Ranitz - voorzitter van het College van Bestuur Hogeschool Inholland

Jet de Ranitz / voorzitter van het College van Bestuur Hogeschool Inholland
De visie van Rotterdam Partners op het toerisme in Rotterdam
09:45 uur

De visie van Rotterdam Partners op het toerisme in Rotterdam

Als bijdrage aan de ontwikkeling van een nieuwe toeristische visie van Rotterdam, die gemaakt wordt door de gemeente, hebben wij zeven internationale toeristische experts uitgenodigd voor een driedaags werkbezoek om hun onafhankelijke kennis en blik op Rotterdam met ons te delen. Wat dat heeft opgeleverd en hoe de gemeente deze input kan gebruiken in de nieuwe toeristische visie voor Rotterdam laat ik je zien op het TRENDCONGRES.

Renske Satijn / Manager Rotterdam Tourist Information & Hospitality / Rotterdam Partners
Transforming Tourism for Resilience and Regeneration
10:15 uur

Transforming Tourism for Resilience and Regeneration

Climate change, overtourism, flight shame, the rise of xenophobic populism... Tourism and the world we visit are facing threats like never before. Now is the time to reimagine our industry, says Jeremy Smith. In a keynote filled with inspiring examples from the best innovators around the world, he shows how we can repurpose tourism so that it brings us closer to nature and one another, while strengthening destinations' communities and environmental resilience at the same time."

Jeremy Smith / Writer and Consultant for Sustainable Tourism
Koffie en muffins
10:55 uur

Koffie en muffins

Online personalisatie is het nieuwe vliegwiel voor conversie
11:10 uur

Online personalisatie is het nieuwe vliegwiel voor conversie

Online personalisatie is dé volgende stap voor marketeers en ondernemers die meer uit hun (mobiele) website willen halen. De techniek is er klaar voor om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon te communiceren, maar waar en hoe begin je? Laat je inspireren door Martin van Kranenburg, kerndocent conversie optimalisatie en neuromarketing bij Beeckestijn Business School.

Martin van Kranenburg / Auteur, CRO en online persuasion expert
Het best bewaarde geheim van Rotterdam: De Fenixloodsen
11:50 uur

Het best bewaarde geheim van Rotterdam: De Fenixloodsen

Christiaan Cooiman / Ontwikkelingsmanager / Heijmans Vastgoed
Lunch
12:15 uur

Lunch

Op de inspirerende en moderne onderwijslocatie van Inholland Rotterdam een heerlijke lunch en volop netwerkmomenten.

Urban Safari
13:00 uur

Urban Safari

We gaan vandaag op Urban Safari en brengen een onder leiding van deskundige gidsen bezoek aan Katendrecht waar gebiedsontwikkeling en leisure hand in hand gaan.

Breakoutsessies ronde 1
14:10 uur

Breakoutsessies ronde 1

Op het TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd 2019 laten de hogescholen samen met hun partners uit het werkveld de nieuwste trends en ontwikkelingen zien in 12 verschillende breakout sessies.

Breakoutsessies ronde 2
14:50 uur

Breakoutsessies ronde 2

Op het TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd 2019 laten de hogescholen samen met hun partners uit het werkveld de nieuwste trends en ontwikkelingen zien in 12 verschillende breakout sessies.

Koffie en iets fris
15:25 uur

Koffie en iets fris

Na twee rondes breakoutsessie even tijd voor koffie, thee of iets fris om de accu weer op te laden voor het tweede deel van het middagprogramma.

Breakoutsessies ronde 3
15:40 uur

Breakoutsessies ronde 3

Op het TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd 2019 laten de hogescholen samen met hun partners uit het werkveld de nieuwste trends en ontwikkelingen zien in 12 verschillende breakout sessies.

Studentenpresentaties
16:15 uur

Studentenpresentaties

Nieuw zijn dit jaar de presentaties van excellente studenten die laten zien wat ze voor hun opdrachtgevers hebben ontwikkeld. Ewout Haagsman vertelt hoe je erfgoed vermarkt zonder dat het een toeristenkunstje wordt. Samen met IEN Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland hebben studenten van TM Inholland een verkennend onderzoek uitgevoerd met als doel het in kaart brengen van vragen/dillemma’s/uitdagingen van erfgoedgemeenschappen op het gebied van toerisme. Sophie van den Top heeft in opdracht van FOX verre reizen richtlijnen gemaakt voor het verbeteren van de duurzaamheid van excursies. Ze zal deze richtlijnen die aansluiten bij die van de Global Sustainable Tourism Councel presenteren en laten zien hoe lokale gemeenschappen, die ze heeft bezocht, negatieve impact van toerisme ervaren.

Paneldiscussie
16:30 uur

Paneldiscussie

Toerisme-experts van de deelnemende hogescholen gaan met elkaar in discussie over de toekomst van toerisme. In het panel zitten Stefan Hartman (NHL Stenden), Jeroen Klijs (BUas), Brenda Groen (Saxion), Swen Waterreus (Inholland) en René van der Duim (WUR). Het panel staat onder leiding van toerisme-expert Stephen Hodes die zeker pit aan de discussie zal geven. Grote vraag is natuurlijk hoe we met de aanstaande golf aan toeristen de lusten en lasten van toerisme beter verdelen.

Afsluiting van de dag & Netwerkborrel
17:00 uur

Afsluiting van de dag & Netwerkborrel

We sluiten de dag gezellig af met een netwerkborrel waar je met andere deelnemers elkaars inzichten van de dag kunt uitwisselen. Wie weet word je nog meer geïnspireerd en ontstaan er mooie ideeën en samenwerkingen.

Stage 1

Het ontwerpen van een betekenisvol toeristisch business model
14:15 uur

Het ontwerpen van een betekenisvol toeristisch business model

De betekeniseconomie vraagt een andere manier van ondernemen, met een andere definitie van succes. Organisaties maken in het aankomende decennium de transitie van minder slecht, naar ECHT GOED. Maar hoe organiseer je deze positieve verandering in alle facetten van de bedrijfsvoering van duurzaam/maatschappelijk verantwoord naar betekenisvol? In deze interactieve workshop deel ik de kennis vanuit Saxion op het gebied van betekenisvol ondernemen in toerisme vanuit de module “waardecreatie”. Daarbij kijken we naar inspirerende betekenisvolle organisaties en hoe je als gevestigde organisatie in het toerisme kunt inspelen op een gat in de maatschappij. Ook ga ik in op de vraag wat daarvan de toegevoegde (meervoudige) waarde is en wie (of wat) er beter van worden? Kortom, een betekenisvolle kijk op ondernemen want “toerisme verdient beter”.

Bas Jansen / Saxion Hospitality Business School – Tourism Management
Insights voor de volgende generatie toerisme professionals
14:50 uur

Insights voor de volgende generatie toerisme professionals

De Next Tourism Generation is de eerste Europese partnership en alliantie tussen de reisindustrie, onderwijsinstellingen en overheid, en vormt een unieke samenwerking op het gebied van skills development. Hoe ziet de toekomst van toerisme en haar (aanstormende) professionals eruit wanneer het gaat over digital, social en green skill sets, aansluitend op de veranderende consument en maatschappij? Wat kunnen Nederlandse toerisme ondernemers leren van de visie op toerisme uit andere Europese landen en wat zijn de internationale best practices van succesvolle samenwerkingen tussen onderwijs, industrie en overheid? Tijdens deze sessie krijg je deze inzichten vanuit recent Europees onderzoek naar huidige skills gaps & toekomstige skills needs in toerisme in opdracht van de Europese Commissie. Ten slotte stippen we aan welke concrete ideeën er liggen om het imago van het werken in de reisindustrie te verbeteren door concrete inzichten te delen. Hoe behouden we huidige medewerkers en hoe faciliteren we doorontwikkeling van kennis, en wat is de gewenste propositie om toekomstige specialisten en talenten naar de reisindustrie te trekken?  

Lobke Elbers / Communication Manager Next Tourism Generation (EU)
Perspectief 2030 en de veranderende rol van DMO’s
15:40 uur

Perspectief 2030 en de veranderende rol van DMO’s

Het aantal toeristen in NL verdubbeld naar verwachting richting 2030 tot 60 miljoen bezoekers. De sector is nu al goed voor 90 miljard omzet en biedt een aantrekkelijk sociaal, economisch en dynamisch toekomstperspectief maar wekt ook weerstand door de impact op de leefomgeving. Wat betekent deze ontwikkeling voor de aanpak van (internationaal) toerisme en wat vraagt dit specifiek van de Destinatie Marketing Organisaties? Praat mee hierover tijdens deze workshop!

Thijs de Groot / Partnership Development Manager - NBTC

Stage 2

Bewuste Bestemmingen: tussen wens en werkelijkheid
14:15 uur

Bewuste Bestemmingen: tussen wens en werkelijkheid

In deze sessie verkent Stefan Hartman wat bewuste bestemmingen zijn en waarom het van belang is om het nu hierover te hebben. Het is cruciaal om na te denken over wat een bewuste bestemming is, dat geeft ons richting. Maar bewuste bestemmingen klinkt als een wensbeeld terwijl de werkelijkheid weerbarstig is. Welke randvoorwaarden zijn nodig? Hoe kunnen we daar aan voldoen? Welke praktische beperkingen moeten we overwinnen? Wat zijn voorbeelden van vindingrijke actoren die stappen zetten? De sessie gaat in op deze vragen. In deze sessie legt Stefan verder uit dat een bewuste bestemming doordacht is. Er is een verhaal, visie, strategie, data en kennis. Een bewuste bestemming is proactief. Er is leiderschap, initiatief, innovatie en organiserend vermogen. Een bewuste bestemming is in balans. Er wordt bewust omgegaan met belangen en er is afstemming. Een bewuste bestemming is adaptief. Men weet dat meebewegen met de maatschappij moet, dat daartoe de juiste condities nodig zijn, zodat bestemmingen veerkrachtig kunnen zijn. Dit maakt dat een bewuste bestemming tegen een stootje kan (robuust) en tegelijkertijd kan meebewegen (flexibel).

Stefan Hartman / Directeur ETFI
Fairbnb, overtoerisme en sociale uitsluiting
14:50 uur

Fairbnb, overtoerisme en sociale uitsluiting

Fairbnb is een nieuw accommodatieplatform met als missie “to put the word “share” back into the sharing economy”. Het platform biedt “a community-centred alternative to current vacation rental platforms that prioritizes people over profit and offers the potential for authentic, sustainable, and intimate travel experiences”. De eerste steden waar het platform zal opereren zijn Amsterdam, Venetië en Bologna. Tijdens de break-out sessie zal besproken worden hoe Fairbnb de community in Amsterdam centraal stelt en hoe het tegelijkertijd streeft om sociale uitsluiting in de stad te lijf te gaan.

Swen Waterreus / Docent-onderzoeker Tourism Management / Hogeschool Inholland Diemen
How to evaluate experience design
15:40 uur

How to evaluate experience design

Experiences are the product of tourism and leisure industry, and emotions are the key ingredient that makes experiences valuable. Over the past two years, a groundbreaking laboratory at the Breda University of Applied Sciences has evaluated experiences at the Vincentre in Nuenen, a rollercoaster in Europapark, the Oorlogsmuseum in Overloon, and several others, using continuous measurements of emotions from the body over time using wearables and location tracking. A selection of results from these projects will be presented with an eye on how accurate measurement supports management in creating the best possible experience.

Ondrej Mitas / Senior lecturer & experience researcher / Breda University of Applied Sciences

Stage 3

Zelfrijdend vervoer in recreatieve omgeving: ervaring uit Drimmelen
14:15 uur

Zelfrijdend vervoer in recreatieve omgeving: ervaring uit Drimmelen

Afgelopen zomer heeft in de haven van Drimmelen gedurende 10 weken een zelfrijdend voertuig gereden. Dit voertuig reed voor de eerste keer op de openbare weg en in een recreatief gebied: de grootste gegraven jachthaven in West-Europa. In deze presentatie gaan we in op de ontwikkelingen op het domein van Smart Mobility, de toepassing in Drimmelen en de mogelijkheden van een zelfrijdende 'last mile' oplossing in een toeristisch-recreatieve omgeving.

Jeroen Weppner / Business and innovation manager in Mobility and Logistics / Breda University of Applied Sciences
Een toekomstbestendig vakantiepark werkt samen 
14:50 uur

Een toekomstbestendig vakantiepark werkt samen 

Nederlandse vakantieparken staan voor grote uitdagingen, nu en in de nabije toekomst. De concurrentie om de tijd en het geld van de gast komt vanuit alle landen, bestemmingen en verblijfsconcepten binnen en buiten de branche. Grote vraag is hoe de vakantievoorkeuren van de consument zich in de nabije toekomst gaan ontwikkelen en welke concepten en parken de grootste kans hebben om in deze competitieve markt te overleven. Dat daarbij nieuwe (en verrassende) allianties gevormd dienen te worden, lijkt een onontkoombaar gegeven voor vakantieparken om bestendig de toekomst in te kunnen. In deze workshop neem ik u graag mee in de vergezichten voor deze boeiende sector, welke tot stand zijn gekomen tijdens een zeer recente rondetafel-conferentie waarbij een groot aantal experts heeft gebrainstormd over (inter)nationale ontwikkelingen die hun weerslag zullen hebben op vakantieparken. Ontwikkelingen die vanuit diverse perspectieven zijn geanalyseerd - denk aan investeerder, ontwikkelaar, overheid en ondernemer. Uw opmerkingen en aanvullingen worden in de workshop op prijs gesteld. 

Rolf Nijdam / Docent/onderzoeker Saxion Hospitality Business School
Three-dimensional image analysis as basis for a holistic brand building and development process for a resilient destination
15:40 uur

Three-dimensional image analysis as basis for a holistic brand building and development process for a resilient destination

Based on globalisation, highly competitive market conditions as well as increased demands for sustainability, the Destination Management Organisations (DMOs) of the future will have a much greater responsibility for integrative destination development. Furthermore, harmonising the perception of the destination image of the DMO and (potential) visitors is getting even more important. The achievement of this goal can be supported, among other things, by an image analysis of the destination brand. By comparing the destination image desired and expected by the DMO with the real one perceived on the demand side (by (potential) visitors), a holistic understanding of the brand image can be generated forming the basis for a brand building respectively development process. Moreover, it supports a long-term oriented, sustainable and conscious development of a resilient destination. At the TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd 2019 Ellen Böhling from inspektour gives an introduction to the mentioned (three-dimensional) image analysis, which forms part of the study series DESTINATION BRAND. Additionally to the theoretical consideration of the topic, key findings for selected destination brands based on DESTINATION BRAND-data will be presented in order to show the transfer from theory to practice. After the presentation the attendees are invited to discuss the aspects of the importance of a holistic brand image in order to create a competitive and resilient destination and a long-term oriented and sustainable development. 

Ellen Böhling / Managing Partner at the inspektour international GmbH, Hamburg / Germany

Stage 4

Onderzoek naar toeristische draagkracht vanuit inwonersperspectief in Zeeland
14:15 uur

Onderzoek naar toeristische draagkracht vanuit inwonersperspectief in Zeeland

NBTC Holland Marketing en de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur pleitten in hun publicaties “Perspectief 2030” en “Waardevol toerisme” voor meer aandacht voor het belang van inwoners in toeristische regio’s.   Het Kenniscentrum Kusttoerisme heeft (mede) daarom in opdracht van Provincie Zeeland in het voorjaar van 2019 een onderzoek uitgevoerd naar de toeristische draagkracht vanuit in het inwonersperspectief in 10 (deelnemende) Zeeuwse gemeenten. Wat vinden inwoners van toerisme in hun regio en welke lusten en lasten van toerisme ervaren zij?   De inwoners werden via een representatieve steekproef benaderd door medewerking van de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en Veere. De gemeenten Hulst, Schouwen-Duiveland en Vlissingen hebben (nog) niet meegedaan. De 4.000 respondenten gaven antwoord op tientallen vragen en stellingen over onder meer economische impact, overlast en gewenste ontwikkelingen.   Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de inwoners van de provincie Zeeland toeristen graag ziet komen. Wel zijn er vanzelfsprekend ook aandachts- en verbeterpunten. Deze zijn met name gerelateerd aan de ervaren overlast (verkeer, zwerfafval, drukte) en de wens voor het behoud van de natuurlijke omgeving, het verbeteren van de leefbaarheid van de inwoners en het ontwikkelen van toerisme op een schaal die past bij de gemeenschap.

Harm IJben / Projectmanager Kenniscentrum Kusttoerisme
Succesfactoren voor duurzame bestemmingen
14:50 uur

Succesfactoren voor duurzame bestemmingen

Wat is er nodig om een bestemming duurzaam te ontwikkelen? En hoe kom je als regio tot een strategie hiervoor? Toeristen en recreanten hebben geen boodschap aan gemeente- of provinciegrenzen.  Waarom staat regionale samenwerking vaak ter discussie? En tegen welke voorkomende blokkades lopen gemeenten aan? Anneke van Mispelaar is als senior adviseur vrijetijdseconomie gespecialiseerd in de regionale dimensie van duurzaam toerisme. In deze breakoutsessie gaat zij in op de stappen die nodig zijn om – naast gezamenlijke destinatiemarketing – ook te werken aan destination development en visitor management. Dit doet zij aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, zoals de regionale strategie vrijetijdseconomie voor Zuid-Limburg waar zij vanuit Bureau BUITEN het afgelopen jaar aan werkte.

Anneke van Mispelaar / Partner en senior adviseur / Bureau BUITEN
Zet je regio op de kaart met natuur
15:40 uur

Zet je regio op de kaart met natuur

Natuurbeleving zorgt voor rust en ontspanning. Daarom stimuleert IVN mensen te recreëren in de natuur. IVN verbindt de recreatieondernemer, zijn gasten en de natuur middels verschillende projecten, cursussen, campagnes en natuuractiviteiten.   Met het programma Gastheer van het Landschap leert de recreatieondernemer alles over de natuurwaarden, het landschap en de cultuurhistorie in zijn directe omgeving en beschikt zo over alle vaardigheden om die beleving over te brengen naar zijn of haar gasten. Het programma is op maat uitgewerkt per gebied en speelt in op de behoefte van ondernemers én de gast. Met het programma Gastheer van het Landschap betrekken recreatieondernemers hun gasten bij natuur en landschap door ze unieke natuurbelevenissen te geven. Dit zorgt voor een positiever imago van het gebied en draagvlak voor behoud van het landschap bij toeristen en mensen uit de omgeving.   Het toeristische themajaar van 2021 'Ode aan het Nederlandse landschap' heeft als doel het Nederlandse landschap op de kaart zetten in binnen- en buitenland. Recreanten laten de aanwezigheid van natuur in de omgeving steeds vaker meewegen in de keuze voor hun verblijf. En meer dan ooit is er over gebieden informatie beschikbaar, bijvoorbeeld via apps, routes en kaartjes. Maar het zijn juist de verhalen van mensen, de weetjes die niemand weet, iets bijzonders dat je pas ziet als je erop gewezen wordt, die maken dat je natuur écht beleeft. Het programma Gastheer van het Landschap sluit goed aan bij het toeristische themajaar van 2021.

Noëlle Verhage / Projectleider - IVN Natuureducatie

Marketing D-Day

Gepassioneerd ondernemer in toerisme
14:15 uur

Gepassioneerd ondernemer in toerisme

Passie zeker, en slimme innovatieve oplossingen zorgen er voor dat Danny en Bungalowpark Hoenderloo opvallen in het toeristisch landschap. De receptie verdween en datagedreven gastheerschap werd geïntroduceerd. Het park werkt zonder managers maar met zelfsturende teams. Ook voor marketing en sales. Hoe bevalt dat? Danny vertelt eerlijk over de valkuilen in de eerste twee jaren, de lessen én de kansen van nu. 

Danny Paerl / Co-founder / Holiday Assistant
Hoe vergroot je de belevenismarkt
14:50 uur

Hoe vergroot je de belevenismarkt

Al bijna 15 jaar koppelen wij vraag en aanbod uit de leisure- en entertainmentmarkt aan elkaar. Met een compleet pakket aan services faciliteert Ticketsplus dit proces eenvoudig, veilig en efficiënt. Met veel kennis in de Leisure branche geven we advies en maken we de juiste koppelingen binnen de regio. Door vraag en aanbod van beleving beter op elkaar af te stemmen en de belevenismarkt transparanter te maken en vergroten we de markt. Zo zorgen we voor betere en slimmere deals en wordt er aan het einde van de rit door gebruikers meer omzet gemaakt!

Lizzy Verweijmeren / Marketing Communicatie manager - Ticketsplus
Kies eerst je strategie vóór de influencers komen 
15:40 uur

Kies eerst je strategie vóór de influencers komen 

Liesbeth Gouda heeft al meerdere bedrijven in toerisme en steden geadviseerd en bijgestaan. Zij kent daardoor beide kanten in toerisme. Ze ontwikkelde meerdere strategische visies. Onder meer valt haar op dat bedrijven vloggers en andere influencers benaderen, “omdat anderen dat ook doen”. Het advies van Liesbeth: “zet eerst een stap terug en bepaal je visie”. Leer van haar om de valkuil(en) te vermijden, de keuzes die je dan maakt om daarmee optimaal rendement te halen uit je vernieuwde marketing- en communicatieaanpak. 

Liesbeth Gouda / Owner Another Brand Story

Fanatieke ZZP'er

€ 125

Kleine zelfstandigen zijn de motor van de (vrijetijds)economie maar hebben niet altijd een groot budget voor kennisontwikkeling. Daar houden we natuurlijk rekening mee.

Congresfan

€ 195

We werken nog hard aan het complementeren van het programma. Als echte fan teken je natuurlijk vroeg in en dat belonen we met een mooie korting.

Duo Ticket

€ 350

We zien het vaker. Samen gezellig naar een Vakdag komen. Daarom hebben we nu ook de mogelijkheid om een duo ticket te bestellen. Voordeel voor beide deelnemers.

[blok-483: cookie]